středa 28. srpna 2013

Jezero Tekapo

Jezero Tekapo leží přibližně uprostřed jižního ostrova. Se svou rozlohou je téměř 2x větší než Lipno, ale svojí barvou se nemůže vyrovnat žádnému z našich jezer. Podobnou tyrkysovou jsem viděl jen u pár horských ples v peruánských Andách a v Norsku, ale nikdy u jezera takhle rozsáhlého. Barva je způsobená tzv. horninovou (ledovcovou) moučkou, malými částicemi hornin, vzniklými třením ledovce o podloží a přenesenými dál řekou vytékající z ledovce. Na jeho břehu, ve stejnojmenné vesnici stojí malá kaplička (Church of the Good Shepherd – kostel dobrého pastýře), kam se jezdí oddat lidé z celého světa. Když totiž stojíte před tamním oltářem, koukáte z okna přímo na jezero, s bílými, zasněženými vrcholky Jižních Alp za ním. Je to světoznámá a musím uznat, že krásná a nevšední podívaná.

Oblast kolem jezera je tak nádherná a fotogenická, že se rozhoduji zde pár dní zůstat a důkladně ji prozkoumat. Hned druhý den jdu přes noc na hřeben Two Thumb Range na pravém břehu jezera. Počasí se mi ale moc nelíbí, tlak na mých hodinkách jde rapidně dolů a od východu se začíná zatahovat. Spaní ve stanu v horách ruším, ale zpět dolů nespěchám. Lehám si do trávy, shlížím shora na úžasné, zelenomodré jezero s Alpami za ním a pozoruji, jak ty neuvěřitelné tvary mraků přicházející bouře narážejí na hradbu hor. Kouzelné odpoledne.

Jezero Tekapo s Jižními Alpami za ním
V okolí jezera fotím sice pár povedených fotek, nicméně raději bych byl a fotil v horách a do těch se nemůžu dostat, přestože projíždím všechny cesty kolem. Setkával jsem se s tím už předtím, ale tady už toho začínám mít opravdu dost. Všude jen farmy a ploty. Pokud je někde trek, je to víceméně upravená cesta. Dostat se do opravdové divočiny (po čemž toužím celou dobu a nepředpokládal jsem, že by to měl být v zemi, jako je Nový Zéland, větší problém) je pro turistu téměř nemožné. Píši téměř, protože jsem později objevil, že existují místa, která stále vypadají a působí, jako divočina a pokud byste si za tím dostatečně šli, měli peníze a pochopitelně potřebné zkušenosti, můžete se dostat do opravdu divoké přírody, kde před Vámi bylo jen minimum lidí – ne-li vůbec nikdo. I když toto zůstává v drtivé většině výsadou místních (a je to pochopitelné, to nejlepší si nechávají pro sebe). Ale Zéland potom působí trochu jako nějaký přírodní Disney Land. Jako uměle vytvořený, přírodní park pro turisty. Alespoň na mne tak rozhodně místama působil.

Já se rozhoduji, že dojedu gravelkou podél jezera až na konec a tam odsud se vydám do hor. Geniální plán, jen co je pravda. Co si ale myslíte, že nacházím po cirka 50 km jízdy na konci silnice? Jistěže farmu! Mohu skrze ni sice projet (pokud si otevřu a zase za sebou zavřu několik bran), ale zjišťuji, že dál do hor vedou cesty pro offroady. Já půjdu s těžkým batohem do hor pod stan a tam narazím na lidi, spící v chatě, ke které dojeli autem. Pokud na mne teda nebudou troubit už cestou. Pěkná divočina, děkuju pěkně! To samé se pak opakuje i na levém břehu jezera. Jen s tím rozdílem, že na konci narážím na ceduli „soukromý pozemek“. Ještě lepší!

A tak přejíždím k vedlejšímu jezeru Pukaki. Vybírám z mé automapy (opravdu úžasný nápad, vybírat trek v automapě :-)) údolí, které vede přímo do těch nejvyšších hor a kde by neměla být žádná turistická cesta. Bohužel ale tím pádem není šance, jak zjistit bližší informace o tom, jak to tam vypadá. Ptám se i v DOC (Department of Conservation) a v obchodě s potřebami pro lovce (což je na Zélandu velmi populární koníček. Střílet se může snad vše a to ne jen pro maso, ale hlavně pro zábavu. Velmi populární je střelba vysoké z helikoptéry. Taková zvířata pak samozřejmě nechávají ležet na místě…). Prohlížím si sice i mapu oblasti, kam chci jít, ale nezjišťuji vůbec nic. No co, o to zajímavější to bude…

Počasí každopádně vypadá ještě na dva dny dost špatně (sněžení už od 300m) a tak se vracím k jezeru Tekapo, které mně svou krásou skutečně ohromilo. Ten poslední den se mi tam stala taková zajímavá věc. Dočetl jsem tam knihu, jménem The Rag Doll, psychologický thriller novozélandského autora, odehrávající se z větší části právě u jezera Tekapo. Už jste někdy četli knihu, která se odehrávala na místě, kde jste se nacházeli? Je to, jako byste byli té knihy součástí! :-) Nicméně se ukazuje, že jsem udělal dobře, když jsem se rozhodl počkat. Sněží i na parkovišti u jezera…

Ráno jsou hory v okolí pokryty čerstvým sněhem, počasí slibuje krásný den a i předpověď dopředu zní příznivě a tak vyrážím znovu směrem k jezeru Pukaki na můj další výlet, který jsem si interně nazval Trek svobody.