úterý 8. ledna 2013

První hory



19. října se probouzím a vidím čerstvý sníh na vrcholcích nejbližších hor. (Dalo by se říct, že cestou na jih stále pronásleduju zimu.) Na nic nečekám a vyrážím směrem k nim. Podle mapy odhaduji, kterou cestou se dostanu k těm nejvyšším. 

Vjíždím do národního parku Kahurangi. Stoupám úzkou, desítky kilometrů dlouhou silničkou, až k přehradě Cobb, nad kterou se tyčí ony čerstvě obílené štíty – krásná podívaná. Po dlouhé době zase v horách. (Sopky na severním ostrově jako hory moc nepůsobí.) Dojíždím na konec přehrady, balím vše potřebné na 2 – 3 dny a vyrážím údolím proti proudu řeky, která přehradu napájí. Míjím první zélandské horské chaty (zatím ty nejobyčejnější – za $5/noc) a po několika hodinách přicházím k ledovcovému jezeru, u kterého končí cesta. Zkouším ho obejít (to bych nebyl já :)), ale ani z jedné strany to nejde (místní neprostupné lesy a křoviny poznám později ještě dost důvěrně). Otáčím a začínám pomalu už hledat místo na stan, když si všimnu téměř neznatelné odbočky doleva do kopce s malou cedulkou značící „Mt. Gibbs“. Ještě dobré dvě hodiny stoupám a hledám místo - teď už jakékoli. Stan nakonec stavím na úrovni prvního sněhu, kde to ještě není tolik podmočený, fotím ještě pár fotek při posledním světle a uléhám. Má první noc ve stanu v novozélandských horách. Mám trochu strach, aby mě tu někdo „nevyhmátl“, ale – jak se později ukáže – úplně zbytečně. 

Vstávám v šest. Balím stan, zároveň fotím východ slunce a vyrážím nahoru. Na vrcholu jsem v osm hodin. Široko daleko ani živáčka. Nikde okolo nejsou žádné extra vyšší hory, takže výhled je excelentní. Přesně pro tyhle okamžiky do hor tak rád chodím, přesně pro tyhle pocity žiju! 

Nikam dál už pokračovat nemůžu a tak slézám a dlouhé hodiny se táhnu údolím zpět k autu. Pohoduju v kempu a koukám do mé automapy (žádnou jinou mapu jsem na Zélandu nepoužil), kolik se toho dá ještě z tohoto údolí vytěžit. Nic moc (spíš to nic než moc). Druhý den sice vyrážím do místa zvaného Lake Sylvester – několik jezírek, obklopených horami – kde chci přespat, ale odrazuje mne silný vítr. Tak silný, že bych v nárazech bez trekových holí musel na zem... V tomhle by byl můj stan během hodiny na cáry, takže otáčím, sestupuji k autu a přesouvám se zase dál.

Příští cíl – známá Nelson Lakes!